Kuten edellisessä tekstissäni mainitsen, Vietnamissa kuljettiin paljon myös vesitse. Tässä kuvakollaasi Vietnamin vesiliikenteestä, aloittakaamme Mekong Deltan Mekong-joesta ja sen suistoalueesta:
|
Turistien kuskailuun tarkoitettuja persoonallisia paatteja Mekong-joella. |
|
Piiitkän sillan ali mahtuu isompikin laiva. |
|
Joella oli runsaasti rahtiliikennettä, kaikennäköistä ja -kokoista. |
|
Mikähän tämänkin aluksen tarkoitus lie? |
|
Mister Long. Pienemmillä haaroilla mentiin pienemmillä paateilla. |
|
Huomaa keulassa hirviön silmä. |
|
Perinteinen vietnamilainen päähine kipparilla. |
|
Joella oli paljon tämän kokoluokan aluksia. Tämänkokoiseen paattiin voisi törmätä Saimaallakin. |
|
Ahtaasti mentiin pienellä haaralla. |
|
Perämoottorin teho oli 1 VN (vietnamilainen) |
Seuraavana tutustuimme Saigon-jokeen matkalla Ho Chi Minhistä Cu Chin alueelle:
|
Rahti kulkee. |
|
Kaupunki jää. |
|
Kelluva kukkakauppa. |
|
Hiekkaproomu. |
|
Kovin syvässä ui tämäkin paatti. |
|
Pienimmät joella liikkuvat "alukset" olivat todella pieniä. |
|
Keulasilmä. |
|
Ajan hiekkaa vain. |
Ja sitten matkaamme Petro Expressillä Ho Chi Minhistä Vung Tauhun ja takaisin:
|
Kantosiipialus lienee Neuvostoliiton lahja toiselle sosialistiselle valtiolle. |
|
Aluksella oli ohje- ja varoitustekstit yhäkin vielä myös venäjäksi. |
|
Kantosiipialukset ovat nopeimpia kulkuvälineitä joella. |
|
Muskelivene. |
Vung Tau, paikallisten ja expatrioottien suosima rantakohde:
|
Vung Taussa oli voimakas vuorovesivaihtelu selkeästi havaittavissa. |
|
Vung Taun edustalla oli paatti poikineen. |
|
Ilmeisesti tilanne on hallinnassa, mutta maakravun mielestä alus ui aika syvässä... |
Vesiliikenne on todella tärkeää vietnamilaisille ja erityisesti Mekong-joella. Mekong on tärkeä vesiväylä Kiinassa, Myanmarissa, Laosissa, Thaimaassa, Kombodzassa ja Vietnamissa, josta se lopulta laskee mereen. Joen pituus on vaatimattomat 5000 kilometriä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti