Kuten edellisessä tekstissäni mainitsen, Vietnamissa kuljettiin paljon myös vesitse. Tässä kuvakollaasi Vietnamin vesiliikenteestä, aloittakaamme Mekong Deltan Mekong-joesta ja sen suistoalueesta:
 |
| Turistien kuskailuun tarkoitettuja persoonallisia paatteja Mekong-joella. |
 |
| Piiitkän sillan ali mahtuu isompikin laiva. |
 |
| Joella oli runsaasti rahtiliikennettä, kaikennäköistä ja -kokoista. |
 |
| Mikähän tämänkin aluksen tarkoitus lie? |
 |
| Mister Long. Pienemmillä haaroilla mentiin pienemmillä paateilla. |
 |
| Huomaa keulassa hirviön silmä. |
 |
| Perinteinen vietnamilainen päähine kipparilla. |
 |
| Joella oli paljon tämän kokoluokan aluksia. Tämänkokoiseen paattiin voisi törmätä Saimaallakin. |
 |
| Ahtaasti mentiin pienellä haaralla. |
 |
| Perämoottorin teho oli 1 VN (vietnamilainen) |
Seuraavana tutustuimme Saigon-jokeen matkalla Ho Chi Minhistä Cu Chin alueelle:
 |
| Rahti kulkee. |
 |
| Kaupunki jää. |
 |
| Kelluva kukkakauppa. |
 |
| Hiekkaproomu. |
 |
| Kovin syvässä ui tämäkin paatti. |
 |
| Pienimmät joella liikkuvat "alukset" olivat todella pieniä. |
 |
| Keulasilmä. |
 |
| Ajan hiekkaa vain. |
Ja sitten matkaamme Petro Expressillä Ho Chi Minhistä Vung Tauhun ja takaisin:
 |
| Kantosiipialus lienee Neuvostoliiton lahja toiselle sosialistiselle valtiolle. |
 |
| Aluksella oli ohje- ja varoitustekstit yhäkin vielä myös venäjäksi. |
 |
| Kantosiipialukset ovat nopeimpia kulkuvälineitä joella. |
 |
| Muskelivene. |
Vung Tau, paikallisten ja expatrioottien suosima rantakohde:
 |
| Vung Taussa oli voimakas vuorovesivaihtelu selkeästi havaittavissa. |
 |
| Vung Taun edustalla oli paatti poikineen. |
 |
| Ilmeisesti tilanne on hallinnassa, mutta maakravun mielestä alus ui aika syvässä... |
Vesiliikenne on todella tärkeää vietnamilaisille ja erityisesti Mekong-joella. Mekong on tärkeä vesiväylä Kiinassa, Myanmarissa, Laosissa, Thaimaassa, Kombodzassa ja Vietnamissa, josta se lopulta laskee mereen. Joen pituus on vaatimattomat 5000 kilometriä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti