Kuten edellisessä tekstissäni mainitsen, Vietnamissa kuljettiin paljon myös vesitse. Tässä kuvakollaasi Vietnamin vesiliikenteestä, aloittakaamme Mekong Deltan Mekong-joesta ja sen suistoalueesta:
 |
Turistien kuskailuun tarkoitettuja persoonallisia paatteja Mekong-joella. |
 |
Piiitkän sillan ali mahtuu isompikin laiva. |
 |
Joella oli runsaasti rahtiliikennettä, kaikennäköistä ja -kokoista. |
 |
Mikähän tämänkin aluksen tarkoitus lie? |
 |
Mister Long. Pienemmillä haaroilla mentiin pienemmillä paateilla. |
 |
Huomaa keulassa hirviön silmä. |
 |
Perinteinen vietnamilainen päähine kipparilla. |
 |
Joella oli paljon tämän kokoluokan aluksia. Tämänkokoiseen paattiin voisi törmätä Saimaallakin. |
 |
Ahtaasti mentiin pienellä haaralla. |
 |
Perämoottorin teho oli 1 VN (vietnamilainen) |
Seuraavana tutustuimme Saigon-jokeen matkalla Ho Chi Minhistä Cu Chin alueelle:
 |
Rahti kulkee. |
 |
Kaupunki jää. |
 |
Kelluva kukkakauppa. |
 |
Hiekkaproomu. |
 |
Kovin syvässä ui tämäkin paatti. |
 |
Pienimmät joella liikkuvat "alukset" olivat todella pieniä. |
 |
Keulasilmä. |
 |
Ajan hiekkaa vain. |
Ja sitten matkaamme Petro Expressillä Ho Chi Minhistä Vung Tauhun ja takaisin:
 |
Kantosiipialus lienee Neuvostoliiton lahja toiselle sosialistiselle valtiolle. |
 |
Aluksella oli ohje- ja varoitustekstit yhäkin vielä myös venäjäksi. |
 |
Kantosiipialukset ovat nopeimpia kulkuvälineitä joella. |
 |
Muskelivene. |
Vung Tau, paikallisten ja expatrioottien suosima rantakohde:
 |
Vung Taussa oli voimakas vuorovesivaihtelu selkeästi havaittavissa. |
 |
Vung Taun edustalla oli paatti poikineen. |
 |
Ilmeisesti tilanne on hallinnassa, mutta maakravun mielestä alus ui aika syvässä... |
Vesiliikenne on todella tärkeää vietnamilaisille ja erityisesti Mekong-joella. Mekong on tärkeä vesiväylä Kiinassa, Myanmarissa, Laosissa, Thaimaassa, Kombodzassa ja Vietnamissa, josta se lopulta laskee mereen. Joen pituus on vaatimattomat 5000 kilometriä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti