tiistai 30. kesäkuuta 2015

Pietari ensikertalaiselle

Pietari on kiehtova kaupunki. Olen käynyt Pietarissa hyvin erilaisten ihmisten kanssa niin työni puolesta kuin vapaa-ajankin merkeissä. Pietarissa on jokaiselle jotakin, kuka haluaa nähdä mitäkin. Blogissani olen kirjoittanut ehkä enemmän sellaisista nähtävyyksistä ja paikoista, jotka eivät välttämättä ole ensimmäistä ja kenties ainoaa kertaa Pietarissa vierailevien listalla.

Emännöin juuri tässä kuussa kolmen päivän Pietarin vierailun kahdelle eteläeuroopplaiselle leidille, jotka olivat Pietarissa ensimmäistä kertaa. Mitä vajaaseen kolmeen päivään mahtuu? Tässä melko perinteinen resepti pitkän viikonlopun vierailulle ensikertalaisille:

Reissumme alkoi opastetulla reilun kolmen tunnin kaupunkikiertoajelulla, jonka aikana teimme lyhyen kävelyn Pietari-Paavalin linnoituksessa. Muuten lähinnä pysähdyimme ottamaan kuvia Pietarin suosituimmista nähtävyyksistä, kuten Iisakin kirkosta, Verikirkosta, Smolnasta, Taiteiden aukiosta ja niin edelleen.

Pietari Suuri Pietari-Paavalin linnoituksessa
Smolna
Mielestäni kiertoajelu heti reissun alkuun puoltaa paikkaansa, että matkalaiset saavat jonkinlaisen käsityksen kaupungista, johon ovat saapuneet.

Illalla kävimme sitten tietenkin kanavaristeilyllä, joka vei meidät kanavia pitkin Nevalle.

Risteilyn jälkeen kävelimme pari kilometriä Nevskiä ja ihastelimme kauppoja sekä rakennuksia ja seurasimme elämänmenoa. Perjantai, jona olimme liikenteessä, eli 12.6., oli Venäjän itsenäisyyspäivä. Muutama muukin oli lähtenyt kaupungille silloin. Erikoispäivän erikoisjärjestelyt muuttivat pariin otteeseen kiertoajelummekin reittiä, kun osa teistä oli suljettu.

Seuraavana päivänä meillä oli ensimmäisenä ohjelmassa opastettu, perinteinen Eremitaasin kierros, joka kestää noin kolmisen tuntia. Samalla tuli ihailtua Palatsinaukiota.

Eremitaasi Palatsinaukiolta katsoen. Aukiolla poikkeuksellisesti nurmea, näytti hienolta :)
Eremitaasin jälkeen ostimme Stollesta piirakkaa evääksi ja lähdimme ajamaan Pietarhoviin. Pietarhovissakin oli aivan uskomaton ruuhka, kun venäläisillä oli pitkä viikonloppuvapaa itsenäisyyspäivänsä ansiosta.

Lippujonot Pietarhoviin. Onneksi meillä oli etukäteen hankitut liput...

Pietarhovi palatseineen ja suihkulähteineen teki vaikutuksen vieraisiimme.

Pietarhovin jälkeen kävimme maistelemassa venäläistä shampanjaa näköalabaarissa, lepuutimme hetken jalkojamme hotellilla ja suuntasimme sitten baarikatu Rubinsteinalle ja georgialaiseen ravintolaan pitkälle illalliselle.

Phali georgialaisessa ravintolassa.
Päivän päätteeksi nappasimme taksin allemme lennosta, että jaksaisimme taas sunnuntaina lähteä tutustumaan kaupunkiin ajoissa.

Sunnuntaina kävimme Aleksanteri Nevskin hautausmaalla hiljentymässä, Jelisejevin loistokkaassa herkkukaupassa ihailemassa miljöötä, Pazzash-kauppakeskuksessa ostoksilla, Verikirkossa mosaiikkeja katselemassa ja Fabergeen museossa opastetulla kiertokäynnillä.

Päivällisen söimme neukkukahvila Kvartirkassa, joka on jo nähtävyys itsessäänkin. Shoppailimme myös matkamuistoja upeissa matkamuistomyymälöissä.

Tsaikovskin hauta Aleksanteri Nevskin hautausmaalla
Jelisejevin veljesten kauppa Nevskillä.

Kauppakäytävä Pazzashissa.
Fabergen munia
Taiteidenaukio
Turistirysä
Verikirkon "takapiha"
Verikirkko
Klubin edustaa by day
Suomen aseman aukio
Pietari ei jätä kylmäksi ketään - tai en ainakaan ole sellaista henkilöä vielä tavannut. Mielenkiinnolla aina seuraan ensikertalaisten reaktioita. Kuka kauhistelee järjetöntä liikennettä, kuka liikuttuu pappisvihkimyksestä kirkossa, kuka nauttii täysin siemauksin Pietarin monimuotoisesta yöelämästä tai ravintolatarjonnasta, puhumattakaan arkkitehtuurista, museoista, laajasta kulttuuritarjonnasta, silloista, kanavista, auringonlaskuista Nevalla, kattokävelyistä yöllä - lista on loputon, kuten on kaupungin antikin.

P.S. Myös ensikertalainen voi haluta ottaa Pietarin haltuunsa teemalla "undergroud". Tämä teema on tuttu blogissani, mutta ehkäpä kirjoitan joku päivä vielä jonkinlaisen yhteenvedon tällaisestakin setistä.